Hoitotyön potilas­palaute

Hoitotyön potilaspalautteen avulla kerätään tietoa siitä, miten potilaat ovat kokeneet hoitajien toteuttaman hoitotyön. Palautteesta käytetään myös termiä hoitotyösensitiivinen potilastyytyväisyys, mikä kuvaa sen olevan sellaista, mihin hoitotyöllä voidaan vaikuttaa.

Hoitotyön potilaspalautteen avulla jokainen yksikkö tietää, missä he ovat onnistuneet ja mitkä asiat edellyttävät kehittämistä. Potilaan kokemus omasta hoidostaan on tärkeä näkökulma hoitotyön laadun kokonaisuudessa.

Hoitotyön potilaspalautteen kerääminen

Potilas, asiakas tai hänen läheisensä voi antaa palautetta paperilomakkeella tai sähköisesti. Organisaation keräystavasta riippuen palautejärjestelmä on avoinna jatkuvasti tai palautetta kerätään tehokeräysviikoilla neljä kertaa vuodessa.

Kyselyitä on kolme hieman erilaista: aikuisten (22 väittämää), vanhempien (14 väittämää) ja lasten kysely (12 väittämää). Kaikissa kyselyissä on väittämiä seuraavilta aihealueilta:

  1. Potilaan osallistuminen/potilaskeskeinen hoitotyö
  2. Hoidon koordinointi
  3. Turvallisuus
  4. Tyytymättömän potilaan luottamuksen palauttaminen
  5. Kohteliaisuus ja kunnioitus
  6. Valmiudet vastata potilaiden vaatimuksiin
  7. Potilasohjaus
  8. Kipu
  9. Huolellinen kuunteleminen

Hoitotyön potilaspalautteen tulosten tuottaminen

Hoitotyön potilaspalautteen tulokset raportoidaan vuosineljänneksittäin. Jokaiselle kysymykselle tuotetaan työyksikkötyypeittäin kansallinen keskiarvo, johon kukin organisaatio voi verrata omien yksiköidensä saamaa palautetta.

Hoitotyön potilaspalautteen tuloksia

Kivunhoidon toteutuminen

Lääkehoidon turvallisuus