Hoitajien
työtyytyväisyys
Yksi organisaation menestystekijä muuttuvassa terveydenhuollon toimintaympäristössä on hoitohenkilökunnan työtyytyväisyys, jota voidaan arvioida myös sitoutuneisuudella organisaatioon.
Hoitohenkilöstön sitoutuneisuudella tarkoitetaan yksilön kokemusta siitä, että organisaatio innostaa hänet huippusuorituksiin. Tällöin hän on valmis panostamaan organisaation menestymisen eteen ja suosittelisi organisaatiota myös muille. Työtyytyväinen ja työhönsä sekä organisaatioon sitoutunut henkilöstö pitää organisaatiota erinomaisena työpaikkana ja aikoo pysyä siellä työssä lähitulevaisuudessa. Tutkimusten mukaan hoitohenkilöstön sitoutuneisuus on yhteydessä hoidon tuloksiin, potilasturvallisuuteen ja -tyytyväisyyteen, hoitohenkilöstön työtyytyväisyyteen ja työssä pysymiseen, hyvinvointiin ja poissaoloihin, sekä työn tuottavuuteen.
Tietojen kerääminen
Kysely (NESplus) toteutetaan vuosittain, pääsääntöisesti maalis-huhtikuussa. Kyselyn väittämistä neljä mittaa vastaajan sitoutuneisuutta ja loput muodostavat työtyytyväisyyden osatekijät: laadukkaan ammatillisen toiminnan perusteet, johtaminen, autonomia, moniammatillinen yhteistyö, hoitajien välinen yhteistyö, ammatillinen kasvu ja työnteossa tarvittavat resurssit (yhteensä 49 väittämää). Vastaaminen tapahtuu 6-portaisella Likert-asteikolla (täysin samaa mieltä – täysin eri mieltä) ilman ”en osaa sanoa” –vaihtoehtoa. Taustatiedoiksi kerätään vastaajien työyksikkötyyppi, työnkuva, työsuhteen tyyppi, pääasiallinen työvuoro, koulutus ja työsuhteen pituus. Kansalliset vertailutiedot tuottaa Helsingin yliopistollinen sairaala (HUS).
Tuloksia
Kansalliseen vertailuun otetaan mukaan apulaisosastonhoitajien, sairaanhoitajien, kätilöiden, ensihoitajien, röntgenhoitajien (ei diagnostiikka), osastonhoitajien, ylihoitajien, hoitotyön kliinisten asiantuntijoiden ja kliinisten hoitotyön opettajien sekä muiden hoitotyön asiantuntijoiden vastaukset. Vuodesta 2022 lähtien vertailussa on ollut mukana myös toisen asteen koulutuksen saanut hoitohenkilökunta.
Tuloksina tässä esitetään viiden viimeisimmän vuoden ajalta työtyytyväisyyden osa-alueiden kansalliset keskiarvot sekä kansalliset prosenttijakaumat vastaajien sitoutuneisuuden asteesta (sitoutunut, tyytyväinen, epävarma, sitoutumaton).