Varför uppföljning
Varför en uppföljning av vårdkvalitet?
Kvaliteten på vårdarbetet är alla vårdares ansvar. Vårdpersonal med ansvar för patientvården följer evidensbaserade verksamhetsrutiner i vården av patienter, producerar kvalitetsinformation till exempel genom dokumentering samt följer upp information gällande verksamhetens resultat och vårdens kvalitet.
Vårdarbetets ledare använder kvalitetsuppgifter i beslutsfattande och ledarskap, till exempel att avsätta resurser till utveckling av centrala uppgifter när det gäller vårdens kvalitet och effektivitet. Finland saknar dock ett nationellt uppföljnings- och jämförelsesystem av vårdarbetets kvalitet, National Database of Nursing Quality Indicators i USA är ett internationellt exempel.
Vad är syftet med Hoiverke?
Målsättningen med vårdarbetets kvalitet och jämförelse är att
Vara ett stöd för ledningen
Ta fram kvalitetsinformation till välfärdsområden/ organisationer för att stöda ledning, uppföljning, tillsyn och beslutsfattande.
Vara ett stöd för personalen
Främja personalens medvetenhet om den egna verksamhetens resultat och därigenom främja det kliniska vårdarbetets kvalitetssäkring.
Vara ett stöd för vårdarbetet som profession
Möjliggöra vårdarbetets jämförelse och utbyte av god praxis.
Kvalitetsavvikelser identifieras som stöd för forskning och utbildning.
Säkerställa kvalitet och säkerhet för patienter och klienter
Synliggöra och jämföra resultat av vård och omsorg.
Producera en säker, effektiv och bästa möjliga vård för patienter och klienter.