Vårdarbetets patientrespons

Med hjälp av vårdarbetets patientrespons samlas information in om hur patienter har upplevt vårdarbetet som utförts av vårdare.
Med hjälp av vårdarbetets patientrespons vet varje enhet var de har lyckats och vad som förutsätter utveckling. Patientens upplevelse av den egna vården är ett viktigt perspektiv av vårdarbetets kvalitet som helhet.
Datainsamling
Patienten, klienten eller dennes närstående kan ge respons (feedback) på pappersblankett eller elektroniskt. Beroende på organisationens sätt att samla in data, ett responssystem som är öppet hela tiden eller veckovis insamling fyra gånger per år.
Det finns tre något olika typer av förfrågan: till vuxna (22 påståenden), föräldrar (14 påståenden) och barn (12 påståenden). Alla frågeformulär har uttalanden från följande ämnesområden:
- Patientmedverkan/patientcentrerad vård
- Koordinering av vården
- Säkerhet
- Återställande av förtroendet hos en missnöjd patient
- Artighet och respekt
- Beredskap att svara på patienternas krav
- Patientvägledning
- Smärta
- Noggrant lyssnande
Nationella jämförelsedata sammanställs vid Helsingfors Universitetssjukhus (HUS).
Resultat
Resultaten av vårdarbetets patientrespons rapporteras kvartalsvis. För varje fråga räknas ett nationellt medelvärde ut per arbetsenhetstyp till vilken varje organisation kan jämföra egna enheters medelvärde.
I 2024-2025 Hoiverkes tyngdpunktsområden i rapportering är smärtbehandlingens förverkligande och säker läkemedelshantering.